יום שני, 22 בנובמבר 2010

אוטיזם - תזונה משנה את התמונה

מעבר לתזונה אורגנית טבעית והימנעות ממזון מעובד הביאו לשיפור במצבו של ג'קסון, ילד עם הפרעה מהקשת האוטיסטית

יותר ויותר ילדים מאובחנים כלוקים באוטיזם. על פי המרכז לשליטה ובקרה על מחלות בארצות הברית, אחד מתוך 110 ילדים מאובחן עם התסמונת (בישראל הסטטיסטיקה עומדת על אחד מתוך 150), רובם בנים. כפועל יוצא עוד ועוד הורים מחפשים דרכים לעזור לילדיהם להתמודד עם התסמונת ואולי אפילו להתגבר עליה.

קריסטל פאלמר-בול מהעיירה קוקסאקי במדינת ניו יורק משמשת כדוברת משפחות עם ילדים אוטיסטים ובעצמה אם לילד בן שש, ג'קסון, שאובחן כאוטיסט. היא מספרת באתר the Autism News (חדשות האוטיזם) שתזונה נטורפותית, לקיחה מסיבית של תוספי תזונה ומזונות מלאים הביאו לשיפור ניכר במצבו של בנה. לדבריה השינוי התזונתי אולי לא יועיל לכל ילדי הקשת האוטיסטית, אך עשוי להיטיב עם חלקם. ג'קסון אובחן כבעל "הפרעה התפתחותית כוללת לא ספציפית", הפרעה ששייכת לקשת האוטיסטית. במשך שנים המשפחה התמודדה עם אתגרים שרבות מהמשפחות לילדים אוטיסטים מתמודדות עמן.
פאלמר-בול מספר שכבר בגיל צעיר מאוד היא הבחינה שמשהו שונה אצל ג'קסון: "בגיל 15 חודשים הוא החל לאבד את אבני הדרך ההתפתחותיות שלו. היה לו אוצר מילים תקין בגיל 12 חודשים – הוא התחיל להגיד 'דאדא' בגיל חמישה חודשים – אבל בגיל שבין 15 ל-18 חודשים התחלנו להבחין שהמילים הפכו לנהמות ושהדיבור שלו החל לסגת. הוא גם החל להתקשות בשמירה על קשר עין."


השינוי הורגש אחרי לגימת כוס חלב העזים הראשונה. צילום אילוסטרציה: Pascal \o/'s


לאחר שנים של מחקר וחיפושים אחר דרך לעזור לג'קסון, פאלמר-בול החליטה לבדוק את גישת התזונה האורגנית. "הרבה אנשים חושבים שאוטיזם הוא משהו בראש של הילד, אבל אנחנו יודעים שזה בגוף," אומרת פאלמר-בול. לדבריה התסמונת קשורה למערכת העיכול ולמערכת החיסון. היא ידעה שלג'קסון יש בעיות GI (קיבה ומעי) ובעיות בפלורת המעיים ומאמינה שהיו לו גם אלרגיות חמורות למזון. בנוסף, במשפחתה של פאלמר-בול זוהה הגן MTHFR שפוגע ביכולתו של הגוף לעבד ויטמינים B6, B12 וחומצה פולית. בשל ההפרעות האלה הקשורות לפירוק של מזון וספיגתו, שינוי תזונתי הצליח ליצור שיפור בתפקודו של הילד.


המשפחה עברה לתזונה של מזונות מלאים במצבם הטבעי ביותר האפשרי, ללא חומרי שימור וויטמינים סינתטיים. הם הוסיפו כמות גדולה של פרוביוטיקה, עברו לחלב עזים שחלבו בעצמם, למוצרים שהכינו ממנו (גלידה, יוגורט, גבינה),ולביצים מתרנגולות שהם מגדלים, ירקות מהגינה בחצר וכן הלאה – עד כמה שניתן מתוצרת עצמית.
"לאט לאט הוא חזר אלינו," פאלמר-בול מספרת. "תוך חודשים המילים החלו לחזור – הוא התחיל עם מילה אחת והצבעה, דבר שילדים אוטיסטים מתקשים בו. הוא הפסיק לעשות פעולות חזרתיות האופייניות לילדים אוטיסטים והוא הפך חברתי ופעיל יותר. ידעתי שעלינו על משהו. זה היה איטי, אבל זאת הייתה התקדמות." היא מספרת שמייד לאחר שתיית כוס חלב העזים הראשונה ג'קסון, במחווה לא אופיינית לילד אוטיסט, נעמד מולה ואמר "אמא, אמא, אמא." השינוי התזונתי הועיל גם לאחותו של ג'קסון שמאובחנת עם ADHD.


לאחר שבשל קושי כלכלי המשפחה לא יכלה להרשות לעצמה את מוצרי המזון הטבעיים, נראתה נסיגה בהתקדמותו של ג'קסון, אבל כשהאוכל הטבעי חזר, חזרה גם ההתקדמות. מורתו של ג'קסון מדווחת על שינויים קלים לטובה במצבו, כמו שיפור ביכולת הכתיבה והריכוז. ההיום שי לג'קסון חברים והוא משתתף במשחקי ספורט קבוצתיים.


מלבד השינוי בתזונה, פאלמר-בול זוקפת את ההצלחה גם לעבודה משותפת של המשפחה סביב "הפרויקט".

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה