יום שני, 14 בינואר 2013

אוטיזם – לא רק החיסונים אשמים

הטענה שהכספית שבחיסונים מגדילה את הסיכון לאוטיזם מוכרת כבר מזה שני עשורים לפחות, אולם הימנעות מחיסונים אינה מעלימה את הסיכון. כספית נמצאת גם בסביבה ומשתחררת לאוויר מתחנות כוח פחמיות וממפעלי תעשייה

 
אולי לא כולם מסכימים, אבל בטוח שכולם שמעו על החשד שחיסונים גורמים לאוטיזם. גורם סיכון דומה אך שונה, שלא זוכה לכל כך הרבה תשומת לב, הוא זיהום הסביבה. המרכיב הבעייתי ביותר (אך לא היחידי) בחיסונים הוא הכספית, אך היא נמצאת גם מחוץ לתרכיבים – באדמה, במים, באוויר ובמזון - ולמעשה כולנו חשופים לה. האם יש קשר בין זיהום הסביבה לשיעור האוטיזם באוכלוסיה?

נתחיל דווקא בסין. סין עוברת בשנים האחרונות מהפכה תעשייתית שאחת מהמשמעויות שלה היא זיהום אוויר המשפיע לא רק על אזרחיה אלא עם העולם כולו. ב-2005 סין הוסיפה 66 ג'יגה-ואט לרשת החשמל שלה. זוהי כמות הדומה לחשמל שמייצרת בריטניה בשנה. ב-2006 סין הוסיפה 102 ג'יגה-ואט לרשת, כמות הזהה לזו שצרפת מייצרת בשנה. לא מדובר בחשמל נקי, אלא בתחנות כוח פחמיות הפולטות כספית. לצערם של האמריקאים, רוב הזיהום בחלקיקים מעל לוס אנג'לס, קליפורניה מקורו בסין.
ב-1999 הוצאה הכספית מתרכיבי החיסונים לילדים, אך שיעור האוטיסטים באוכלוסיית קליפורניה מוסיף לעלות. האם הסיבה היא עדיין כספית, אלא שהפעם ממקור אחר?

תחנת כוח פחמית מזהמת את האוויר בכספית. (צילום: ozinoh, flickr)
 
במחקר שבוצע על ידי ריימונד פאלמר ועמיתיו מאוניברסיטת טקסס, נמצא ששיעור האוטיזם היה גבוה יותר במחוזות בטקסס שבהם זיהום האוויר בכספית ממקורות תעשייתיים הוא רב יותר. במחקר אחר נמצא, שילדים החיים במקומות המזוהמים ביותר בכספית באזור מפרץ סן פרנסיסקו, קליפורניה, נמצאים בסיכון כפול לאוטיזם.
ד"ר לורנס לייכטמן, רופא ילדים שמרבה לטפל בבני כת האמיש, הציג בראיונות בעיתונות האמריקאית נתון מעניין: ילדי האמיש כמעט שאינם מתחסנים ואכן שיעור האוטיסטים בקרבם נמוך. אולם לייכטמן נתקל במקרים של אוטיזם אצל האמיש ומצא שהילדים הללו חיים באזורים מזוהמים במיוחד בכספית. ללא קשר לאמיש, פאלמר הבחין שרמות גבוהות של כספית מאפיינות את מטופליו האוטיסטים.

למה, מול כל הנתונים האלה, השלטונות מאפשרים לכספית להשתחרר לאוויר? כי הכספית "נהנית" מהגנה פוליטית. הסיבה היא כסף, כמובן. הכספית קשורה לתעשיית הנפט, לתעשייה הדנטלית ולתעשיית החיסונים, שבהן השלטונות אינם מעוניינים לפגוע.

חשוב לזכור שהכספית אינה גורם סיכון לאוטיזם בלבד. כספית היא נוירוטוקסין, כלומר חומר הרעיל למערכת העצבים, ולכן פוגעת בבני כל הגילים ואף מסכנת חיים, אך בדומה לגורמים מזהמים נוספים הידועים כמסכני בריאות ומסרטנים, החל מהמזון המתועש וכלה בתעשיית הפלסטיק, גם כאן הכוח הכלכלי הוא שמכריע – ולא בריאות הציבור.








 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה