יום רביעי, 15 באוגוסט 2012

הסטטינים בעלייה, הבריאות שלכם לא

מחקר חדש ממליץ לכל בני ה-50 ומעלה ליטול סטטינים, כאילו אין לתרופה הזאת תופעות לוואי חמורות מאוד וכאילו אין לה חלופות בטוחות הקשורות לאורח חיים בריא

ביום ראשון השבוע התפרסמה במדור הבריאות ב-Ynet כתבה של ד"ר איתי גל תחת הכותרת "מחקר ענק הוכיח: למה כדאי שכולם יקחו סטטינים." הכתבה מספרת על מחקר בריטי-אוסטרלי שכלל 175,000 איש (מדובר למעשה בסקירה של 27 מחקרים קודמים) שמסקנתו: "כל בני 50 ומעלה, בריאים וחולים, צריכים ליטול סטטינים באופן קבוע."

סטטינים, כידוע, הם קבוצת תרופות להורדת כולסטרול. התרופה חוסמת את האנזים שמייצר כולסטרול בגוף. החוקרים מצאו שהורדה של כולסטרול ב-1 מילימול לליטר מפחיתה ב-21% את הסיכון לחלות בהתקף לב, שבץ מוחי ובאופן כללי במחלות לב וכלי דם. כך, על ידי מתן גורף של סטטינים לכל בני ה-50 ומעלה ייחסכו כלשון הכתבה בדיקות יקרות ומיותרות.

סטטינים גורמים לעייפות, כאבי שרירים, פגיעה בזיכרון ופגיעה בעיניים (איור: thejanehorton, flickr)


 באותו ה-Ynet התפרסמו מספר כתבות על הצדדים הפחות נפלאים של הסטטינים:
סטטינים גורמים לעייפות ולפגיעה בזיכרון - בחודש שעבר, בכתבה של גל עצמו, נאמר: "מחקר חדש מצא כי הסטטינים, התרופות הנפוצות לטיפול ברמות גבוהות של כולסטרול 'רע', גרמו לשיעור גבוה של עייפות ובעיות זיכרון. החוקרים: על הרופאים להכיר את תופעות הלוואי ולהפסיק הטיפול במקרים חמורים."
סטטינים פוגעים בעיניים – בכתבה של יולי שפיר שפורסמה אתמול נכתב: "מחקר קנדי מצא כי נטילת סטטינים להורדת רמות הכולסטרול בדם, מצטרפת לרשימת גורמי הסיכון להיווצרות קטרקט, במיוחד בקרב חולי סוכרת סוג 2." רק נזכיר שחולי סוכרת הם מהמועמדים הקלאסיים לקבלת סטטינים.
יש דרכים לא-תרופתיות להתמודדות עם סוכרת, מה שיכול לחסוך גם את השימוש בסטטינים – כתבה של איתי גל מתחילת החודש מספרת: "מגפת הסוכרת רק עולה, אבל יש משהו שיוכל להפחית את סיכוייך ללקות במחלה: חוקרים בדנמרק שעקבו אחר 32 אלף איש במשך 18 שנה מצאו: אימוני משקולות מפחיתים את הסיכון ללקות בסוכרת מבוגרים ב-34%, ושילוב של פעילות אירובית ומשקולות הפחיתה את הסיכון ב-59%."

 אם נחזור למחקר, לי הוא נראה תמוה, שכן אין שום התייחסות לנושא הדלקתיות ולאינסולין. המחלות שמהן סובלים האנשים שמקבליםסטטינים קשורות לאינסולין גבוה. את האינסולין הגבוה ניתן כאמור להוריד באמצעים לא-תרופתיים. הסטטינים באופן אבסורדי מעלים את רמת האינסולין שגורם לדלקתיות בגוף. אחת הבעיות בהבחנה בקשר בין נטילת סטטינים לבין הבעיות שהן גורמים היא שהרעילות של התרופה מתחילה להיות מורגשת רק חמש שנים לאחר תחילת השימוש בה.




תגובה 1:

  1. לדעתי, אי אפשר לסמוך על מחקרים ברפואה מבלי להתייעץ במומחה כלשהו שמכיר אותנו לאורך השנים. הדרך היחידה לשמור על בריאותנו בימים אלה היא תזונה נכונה בשילוב עם ספורט.
    רשלנות בטיפול בשבץ מוחי.

    השבמחק