יום חמישי, 5 ביולי 2012

כשהתרופה היא המחלה - תגובה לידיעות "בריאות"

שלוש ידיעות בנושאי בריאות (או בעצם חולי) שהתפרסמו השבוע מלמדות את מי שקורא בין השורות שהתרופות הכימיות והחיסונים אינם מציעים פתרון של ממש למחלות שמאיימות על כולנו

 ברשומה זאת אתייחס לשלוש ידיעות שהתפרסמו ביום ראשון השבוע ב-Ynet. כולן כמובן בנושאי בריאות, אבל כולן גם קשורות בצורה כלשהי לעולם הענף של תעשיית התרופות.

 1. "מחסור חמור ב'סדורל' להקלת דלקת בדרכי השתן"
הידיעה עוסקת בכך שעקב אי היערכות מתאימה של היבואן קיים בארץ מחסור חמור בתרופה להקלת כאבים וצריבה בדרכי השתן, שנגרמים עקב דלקת, טראומה, ניתוח או פעולה פולשנית. מחבר הידיעה, ד"ר איתי גל, כתב כי סדורל "הייתה המענה הכמעט יחיד לטיפול בבעיה" וכן כי "לא קיימות לה חלופות". כרגיל, מתעלמים מהעובדה שיש פתרונות לא תרופתיים-כימיים לטיפול במחלות ולהפחתת התסמינים שהן גורמות (שימו לב שסדורל היא תרופה לשיכוך כאב ותחושת צריבה אך אינה פונה לשורש הבעיה).
אני מטפל בקליניקת רזי הבריאות באמצעים לא תרופתיים בדלקות בדרכי השתן. הבעיה נפתרת לרוב לאחר טיפול אחד או שניים. אם מדובר בדלקות כרוניות שהאדם סובל מהן שנים, נדרשת התייחסות מעמיקה יותר, לרוב של פגישת אבחון אחת ועוד שלושה מפגשים טיפוליים.

חברות התרופות והממסד משתינים עלינו בקשת (איור: pinprick, flickr)


 2. "מש' הבריאות לטסים לאולימפיאדה: התחסנו נגד חצבת"
זאת ידיעה קצת מוזרה. למה להתחסן? הרי במדינת ישראל רוב האוכלוסייה הבוגרת אמורה להיות מחוסנת נגד המחלה. אולי יש צורך להתחסן שוב כי החיסון לא יעיל, או אולי זאת סתם עוד הזדמנות לעורר את הפחדים ההם שגורמים לציבור לקבל זריקות מיותרות שמזיקות לאדם אך מפרנסות את תעשייני התרופות?
לנושא החיסונים בכלל ולחצבת בפרט אני חוזר ונדרש לעתים קרובות. למשל:
>> לפני כמה חודשים התפרסמה כתבה ב-Ynet שמתארת את חוסר האחריות לכאורה של הורים שאינם מחסנים את ילדיהם ועד כמה הם מסכנים ילדים אחרים. כך זעקו הכותרות: "בקיבוץ הרדוף יש התפרצות נוספת של חצבת ושעלת, מפני שהורים רבים בוחרים שלא לחסן את ילדיהם." ההצמדה של חצבת ושעלת, שתי מחלות שונות לחלוטין, נועדה לבלבל את הציבור ולצבוע באור שלילי את ההורים שלא עוקבים אחרי תוכנית החיסונים. (קראו עוד)
>> רוב כלי התקשורת לא יספרו לכם את זה: אחת מחברות התרופות הגדולות נתבעת על ידי מדענים על שהונתה את ממשלת ארצות הברית בנוגע ליעילות החיסון נגד חצבת. (קראו עוד)
>> רופאים צעירים עשויים להיות מעט יותר חשדניים בנוגע לבטיחותם וליעילותם של חיסוני ילדים בהשוואה לרופאים מבוגרים יותר. כך מלמד מחקר חדש מאוניברסיטת אמורי באטלנטה. (קראו עוד)
>> בעיקר אצל ילדים, מחלה זיהומית היא הזדמנות לחיזוק המערכת החיסונית ולצבירת כוחות. חיסונים שוללים מהילדים את ההזדמנות לעשות זאת ויכולים אפילו לסכן את החלשים שביניהם. (קראו עוד)

 3. "עד 2030: מספר מקרי הסרטן בעולם יזנק ב-75%"
הכתבה מציגה תחזית קודרת, שלפיה בשני העשורים הקרובים תהייה עלייה דרמטית בשיעור החולים בסרטן, בעיקר במדינות עניות. למה? בגלל מחסור בציוד רפואי, תרופות וחיסונים. לא חלילה בגלל אורח חיים לא בריא, מזון רע וזיהום סביבתי. על זה לא כותבים, זה יכול לפגוע בכיס של כמה אנשים. אבל העובדות מדברות בעד עצמן. הנה כמה דוגמאות על קצה המזלג:
>> השימוש בכימיקלים רעילים עלה באופן דרמטי ב-50 השנים האחרונות והגיע לנקודה שבה הם נמצאים כעת בכל מקום – בגוף שלנו ובסביבה. למרות שעדיין לא ברור מדוע סוגים אלה של סרטן אצל ילדים נמצאים בעלייה, גוף אמין וגדל והולך של עדויות מציע שלכימיקלים האלה יש בכך חלק. (קראו עוד)
>> כור גרעיני לא צריך להתפרץ כדי להזיק לתושבי הסביבה, לשם כך מספיקות התקלות השגרתיות שקורות יום-יום. (קראו עוד)
>> כולנו חשופים למתכות כבדות בשל זיהום סביבתי. שורה של מחקרים מראה כיצד הן מגבירות את הסיכון למחלות קשות. הסיכון מוכפל כאשר אנו נחשפים במקביל למתכות מסוגים שונים. (קראו עוד)








תגובה 1:

  1. מסכימה לחלוטין שאין אמצעי יעיל מתזונה נכונה ואורח חיים בריא למניעת מחלות מכל הסוגים. אפרופו מחלות זיהומיות - נתקלתי במקרה חמור של רשלנות רפואית ברפואה פנימית שבו הוזנח מטופל עם דלקת ריאות.

    השבמחק