יום שני, 14 בינואר 2013

אוטיזם – לא רק החיסונים אשמים

הטענה שהכספית שבחיסונים מגדילה את הסיכון לאוטיזם מוכרת כבר מזה שני עשורים לפחות, אולם הימנעות מחיסונים אינה מעלימה את הסיכון. כספית נמצאת גם בסביבה ומשתחררת לאוויר מתחנות כוח פחמיות וממפעלי תעשייה

 
אולי לא כולם מסכימים, אבל בטוח שכולם שמעו על החשד שחיסונים גורמים לאוטיזם. גורם סיכון דומה אך שונה, שלא זוכה לכל כך הרבה תשומת לב, הוא זיהום הסביבה. המרכיב הבעייתי ביותר (אך לא היחידי) בחיסונים הוא הכספית, אך היא נמצאת גם מחוץ לתרכיבים – באדמה, במים, באוויר ובמזון - ולמעשה כולנו חשופים לה. האם יש קשר בין זיהום הסביבה לשיעור האוטיזם באוכלוסיה?

נתחיל דווקא בסין. סין עוברת בשנים האחרונות מהפכה תעשייתית שאחת מהמשמעויות שלה היא זיהום אוויר המשפיע לא רק על אזרחיה אלא עם העולם כולו. ב-2005 סין הוסיפה 66 ג'יגה-ואט לרשת החשמל שלה. זוהי כמות הדומה לחשמל שמייצרת בריטניה בשנה. ב-2006 סין הוסיפה 102 ג'יגה-ואט לרשת, כמות הזהה לזו שצרפת מייצרת בשנה. לא מדובר בחשמל נקי, אלא בתחנות כוח פחמיות הפולטות כספית. לצערם של האמריקאים, רוב הזיהום בחלקיקים מעל לוס אנג'לס, קליפורניה מקורו בסין.
ב-1999 הוצאה הכספית מתרכיבי החיסונים לילדים, אך שיעור האוטיסטים באוכלוסיית קליפורניה מוסיף לעלות. האם הסיבה היא עדיין כספית, אלא שהפעם ממקור אחר?

תחנת כוח פחמית מזהמת את האוויר בכספית. (צילום: ozinoh, flickr)
 
במחקר שבוצע על ידי ריימונד פאלמר ועמיתיו מאוניברסיטת טקסס, נמצא ששיעור האוטיזם היה גבוה יותר במחוזות בטקסס שבהם זיהום האוויר בכספית ממקורות תעשייתיים הוא רב יותר. במחקר אחר נמצא, שילדים החיים במקומות המזוהמים ביותר בכספית באזור מפרץ סן פרנסיסקו, קליפורניה, נמצאים בסיכון כפול לאוטיזם.
ד"ר לורנס לייכטמן, רופא ילדים שמרבה לטפל בבני כת האמיש, הציג בראיונות בעיתונות האמריקאית נתון מעניין: ילדי האמיש כמעט שאינם מתחסנים ואכן שיעור האוטיסטים בקרבם נמוך. אולם לייכטמן נתקל במקרים של אוטיזם אצל האמיש ומצא שהילדים הללו חיים באזורים מזוהמים במיוחד בכספית. ללא קשר לאמיש, פאלמר הבחין שרמות גבוהות של כספית מאפיינות את מטופליו האוטיסטים.

למה, מול כל הנתונים האלה, השלטונות מאפשרים לכספית להשתחרר לאוויר? כי הכספית "נהנית" מהגנה פוליטית. הסיבה היא כסף, כמובן. הכספית קשורה לתעשיית הנפט, לתעשייה הדנטלית ולתעשיית החיסונים, שבהן השלטונות אינם מעוניינים לפגוע.

חשוב לזכור שהכספית אינה גורם סיכון לאוטיזם בלבד. כספית היא נוירוטוקסין, כלומר חומר הרעיל למערכת העצבים, ולכן פוגעת בבני כל הגילים ואף מסכנת חיים, אך בדומה לגורמים מזהמים נוספים הידועים כמסכני בריאות ומסרטנים, החל מהמזון המתועש וכלה בתעשיית הפלסטיק, גם כאן הכוח הכלכלי הוא שמכריע – ולא בריאות הציבור.








 

קליפורניקיישן – למה יש יותר ויותר ילדים אוטיסטים בקליפורניה?

מחקר סטטיסטי מראה על קפיצה עצומה בשיעור מקרי האוטיזם במדינת השמש. החוקרים מציעים לעזוב את הגנים ולבדוק מה קורה בסביבה

מספר הילדים האוטיסטים בקליפורניה עלה מפחות מתשעה מתוך 100,000 בקרב ילידי 1990 ליותר מ-44 בקרב ילידי שנת 2000. זוהי עלייה של יותר מפי שבעה והמגמה נמשכת.

מחקר של UC Davis M.I.N.D. Institute שפורסם ב-2009 בכתב העת Epidemiology מלמד שאי אפשר לתלות את הגידול בשיעור האוטיזם בשיפור באבחון או בשינוי בהגדרות התסמונת. החוקרים מציעים להסיט את מוקד המחקר מגנטיקה לזיהום בכימיקלים ובחיידקים, שהם כנראה הסיבה האמיתית לפגיעה בהתפתחות מערכת העצבים בקרב ילדי קליפורניה.




אירווה הרץ-פיצ'וטו, פרופסור לבריאות סביבתית ותעסוקתית מצוות המחקר, אמרה שחוקרים, פקידי ממשל וארגונים שונים הגיבו לנתונים בחשדנות. יש כאלה שטוענים שההסבר לעלייה בשיעור האוטיסטים באוכלוסיה הוא הגירה של משפחות עם ילדים אוטיסטים לקליפורניה כן והרחבת הגדרות התסמונת, כך שגם מקרים קלים, שבעבר לא הוגדרו כאוטיזם, נחשבים כאוטיסטים כעת. אולם, הרץ-פיצ'וטו ועמיתיה לא כללו בחישובים הסטטיסטיים ילדים שלא נולדו בקליפורניה ואף מצאו שהמקרים הקלים יכולים להסביר פחות מ-10% בעלייה. על הטענה שהמספרים גדלים בשל הורדת גיל האבחון, משיבים החוקרים שגורם זה מסביר רק 24% מהעלייה.
"אלה הם מספרים קטנים למדי בהתחשב במידת העלייה שראינו במדינה," הרץ-פיצ'וטו אמרה ביחס להגירה, ירידת גיל המאובחנים והרחבת האבחון למקרים קלים. היא גם ציינה שאוכלוסייתה המגוונת של קליפורניה אינה יכולה להסביר את המספרים, מפני ששכיחות האוטיזם דומה בקרב כל הקבוצות האתניות. נראה שכל האצבעות מכוונות לסביבה. "נכון לעכשיו, פי 10 עד 20 יותר דולרים למחקר מושקעים במחקרים על הגורמים הגנטיים לאוטיזם מאשר בגורמים הסביבתיים. עלינו להשוות את המימון," הרץ-פיצ'וטו מציעה.

לאחר כתיבת המחקר הזה, הרץ-פיצ'וטו החלה במחקר שבודק סימני הזהרה. היא עוקבת אחרי נשים שכבר יש להן ילד אוטיסט החל מהריונן הבא ואפילו עוד קודם. "אנו מחפשים את ההשפעות האפשריות של מתכות, קוטלי חרקים וגורמים מזהמים על התפתחות מערכת העצבים," היא אמרה. "אם נצליח לעצור את עליית האוטיזם בקליפורניה, נצטרך להמשיך במחקרים האלה ולהרחיבם עד כמה שניתן."

ישראל אינה קליפורניה, אבל לא מאוד שונה ממנה וגם כאן יש ילדים ומבוגרים אוטיסטים. אורח החיים המערבי חושף את הציבור גם במזרח התיכון וגם בצפון אמריקה לאותם סוגי מזהמים. כדי להתחיל לחשוד בהם.





 

 

אחד ממאה – העלייה בשיעור האוטיזם מספקת חומר למחשבה

על פי הערכות מארצות הברית, הסיכון לאוטיזם קפץ ב-50 אחוזים באמצע שנות ה-90'. מה קרה בשנתיים האלה ולמה החוקרים ממשיכים להאשים את הגנים?

 
המרכז לבקרת מחלות בארצות הברית (CDC) פרסם ב-2009 הערכה שלפיה כעת שיעור הילדים שיאובחנו כאוטיסטים יהיה אחד מ-100 בקרב ילידי 1996 ומעלה. זוהי עלייה של 50% מאז ההערכה הקודמת, שקבעה שהשיעור יהיה אחד ל-150 בקרב ילידי 1994 ומעלה. מה קרה בין 1994 ל-1996?

גנטיקה אינה יכולה להסביר את התופעה, שכן שינויים גנטיים אינם מתחוללים במהירות כזאת. גם שיפור בשיטת האבחון אינו מסביר עלייה כה דרמטית במספר המקרים. זה הזמן להתמקד בגורמי סיכון סביבתיים הידועים בפגיעתם במערכת העצבים וחשודים בתרומתם לשכיחות האוטיזם. 
 
 
(צילום: marg, flickr, למצולמים אין קשר לכתוב)

הנה כמה נקודות למחשבה:
מחקר של UC Davis M.I.N.D. Institute קבע שמרבית מקרי האוטיזם נגרמו על ידי משתנים סביבתיים. מה השתנה בסביבה בין 1994 ל-1996? מה גורם להרבה יותר פעוטות בריאים שהתפתחותם תקינה לסגת לאוטיזם ולהציג תסמינים של זיהום ברעלנים ומחלות סביבתיות?
איזה גורם סביבתי משפיע על ילדים בערך באותו שלב בחייהם? מה משפיע עליהם ללא קשר למוצא ושיוך אתני, על ילדים מערים גדולות או קטנות, מיישובים עירוניים או כפריים, על אלה שיש להם אחאים ועל אלה שלא, על ילדים שהוריהם עשירים ועל אלה שהוריהם עניים או שייכים לכל רובד חברתי-כלכלי אחר? האם ייתכן שהמכנה המשותף הוא חיסונים?
איזה רעלן סביבתי עדיין מצטבר במהירות ברחבי העולם ונודע כגורם לבעיות התפתחותיות? האם זוהי הכספית הנפלטת מתחנות הכוח הפחמיות וממקורות אחרים מעשה ידי אדם?
מתי יבוצע מחקר בשקיפות שתאפשר לגורמים בלתי תלויים לבקר אותו, ובו יושוו נתונים בריאותיים של ילדים שקיבלו חיסונים המכילים תימורסל (חומר משמר המכיל כספית) לנתונים בריאותיים של ילדים שלא נחשפו לתימרוסל? מחקר כזה טרם בוצע וכל עוד המחקרים מתמקדים בגורמים הגנטיים, תימרוסל ממשיך להיות גורם סיכון אפשרי לפגיעה על ידי חיסונים.
כיצד נקבעה רמת הכספית הבטוחה בתימרוסל ללא מחקר? ילדים שמקבלים את כל החיסונים נחשפים לחומר עשרות פעמים במהלך שנות חייהם הראשונות.יתרה מזאת – הסיכון שבכספית מוכפל שמפני שהיא נמצאת בתרכיבי החיסון לצד רעלנים כאלומיניום, פנול, פורמאלדהיד וקרצינוגנים (חומרים מסרטנים) אחרים. מדוע גופי הבריאות מאפשרים זאת?
מי עושה הון כספי מתוכנית החיסונים ההולכת ומתרחבת ומהי מידת השפעתו על מקבלי ההחלטות? העובדה שמי שמנהל את המדינה שלנו ו"דמוקרטיות" אחרות הם בעצם הלוביסטים כבר איננה סוד.
האם יושבים מומחים לבריאות סביבתית בוועדות שקובעות את תוכנית החיסונים?

במהלך 20 השנים האחרונות הילדים האמריקאים היו החולים ביותר על פי רישומי המדינה. הם סובלים ממחלות כרוניות כאוטיזם, סרטן, דלקות מפרקים, סוכרת, אסתמה, אלרגיות, השמנת יתר חולנית, בעיות לב, הפרעות התנהגות וקשב, הפרעה דו-קוטבית ועוד. העלייה בשכיחותן של המחלות שלעיל הופיעה במקביל לעלייה משמעותית בכמות הכספית ורעלנים אחרים שילדים נחשפים אליהם דרך תרכיבי החיסון, כאשר כמות חיסוני הילדים עלתה מ-18 ל-36.

אני, גדעון רז, מטפל בבקליניקת רזי הבריאות באוטיזם מעל שבע שנים, מכיר את הנושא של כילציה (chelation), עברתי השתלמות אצל ד''ר דיטריך קינגהרדט לנושא אוטיזם ומשתף פעולה עם מטפלים נוספים שעובדים בתחום, מכיוון שאף אחד לא יכול להתמודד עם הנושא הזה בעצמו