יום שני, 9 ביולי 2012

דגים בלי אומגה 3

חוות הדגים המתועשות החלו להאכיל את הדגים בסויה. זה אומר שהדגים מכילים פחות אומגה 3 וטומנים בחובם הרבה נזקים וסיכונים אפשריים אחרים

כתבתי כאן לא פעם למה לא כדאי לאכול דגים (למשל כאן וכאן). הסיבה היא הכספית שמזהמת את מי הים ומגיעה גם לרקמות של הדגים. הסכנה שבכספית, חומר רעיל למערכת העצבים, מבטלת את יתרונות האומגה 3. אם עדיין לא השתכנעתם ואתם ממשיכים לצרוך דגים בשביל האומגה 3 (על אף שהיא קיימת במזונות שונים מהצומח), אז אולי המאמרים שהתפרסמו באתר Food & Water Watch ישכנעו אתכם.

המאמרים דנים במגמה מתחזקת בענף חוות הדגים – פיטום דגים בסויה. דגים שניזונים מסויה מקבלים למעשה מזון שאינם אמורים לצרוך באופן טבעי, שכן חלבון סויה הוא חומר שאינו קיים בסביבה הימית. בדגים האלה יש פחות אומגה 3 והם באופן כללי בעלי חיים בריאים פחות, ומי רוצה לאכול חיה חולה?
הזנת הדגים בסויה היא ניסיון לייעל את השיטה. לפני כן הדגים בחוות הוזנו בקמח דגים ובשמן דגים שהופק מבעלי חיים ימיים קטנים יותר. שיטה זאת הייתה בעייתית מכמה סיבות. ראשית, הביקוש הגובר לדגים "מתועשים" גרם לכך שמפעילי החוות התקשו לספק לדגים מספיק מזון מהים. שנית, ייצור מזון מדגים קטנים גזל מזון מפיהם של יצורים ימיים שחיים במים הפתוחים, הגביר את חוסר האיזון האקולוגי שהחוות יוצרות ממילא, וגם פגע באוכלוסיות אנושיות עניות שניזונות מהדגים הקטנים שמהם הופק המזון לדגי החוות. עקב כך, החלו בעלי החוות להאכיל את הדגים בסויה.

חוות דגים בסין. עכשיו יש סויה גם בים (צילום: IvanWalsh.com, flickr)

פרט לעובדה שסויה אינה מזון לדגים, נגזרו מהשינוי מספר בעיות נוספות. הביקוש ההולך וגובר לסויה שמשמשת לייצור מזון מעובד ולהזנת בעלי חיים בחוות מתועשות על האדמה ובים, פוגע גם בבני אדם וגם בסביבה: יערות נכרתים כדי להכשיר עוד שטחי גידול, תושבים ילידים מנושלים מאדמותיהם והייצור הופך לנחלתם של התאגידים הגדולים מפני שחקלאים קטנים אינם יכולים לרכוש את המיכון החקלאי הנדרש לייצור מאסיבי של סויה. אנשים שהיו חקלאים כל חייהם מוצאים את עצמם בלי עבודה ולפעמים גם בלי אדמה. בעיה סביבתית נוספת היא הבעיה הגדולה של המונוקולטורה (חקלאות שמאופיינת בגידול אורגניזם מסוג אחד בלבד): הצמחים פגיעים יותר למזיקים ולמחלות ולכן נעשה שימוש רב בדשנים ובחומרי הדברה רעילים.
בנוסף, סויה היא מוצר מזון בעייתי שנקשר לסוגי סרטן מסוימים, רמות נמוכות של טסטוסטרון והבשלה מינית מוקדמת אצל ילדות. עדיין לא ברור למדענים מה יהיו השלכותיה של צריכת דגים מפוטמים בסויה על בריאות הציבור.
בעיה נוספת היא שהחוות יורקות לבאר שכולנו שותים ממנה - הים. חוות הדגים הימיות, שבהן הדגים מגודלים בכלובים צפופים בתוך הים, ידועות גם ככה כמקור גדול לזיהום בעיקר בשל ההפרשות של כל כך הרבה בעלי חיים בשטח כל כך קטן. כעת משתחררת לסביבה הימית גם סויה שעדיין לא ברור מה יהיו השפעותיה על בית הגידול הימי. לא ידוע עדיין גם כיצד יושפעו קהילות אנושיות החיות לאורך חופי הים מהסויה במים.

 אז תגידו שלום ולא תודה לדגים. אם לא בשביל הסביבה, אז בשביל הבריאות שלכם.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה