יום שני, 15 באוגוסט 2011

אמא בדיכאון או ילד עם אוטיזם?

על פי מחקר חדש, הסיכון להפרעה מהקשת האוטיסטית מכפיל את עצמו אם אמו של הילד נוטלת תרופה נגד דיכאון בשנה שקדמה ללידה

מחקר חדש שהתפרסם בכתב העת הרפואי Archives of General Psychiatry קשור לשני נושאים מטרידים שאליהם אני שוב וחוזר בבלוג: נזקי תעשיית התרופות ואוטיזם, או ליתר דיוק השאלה "איפה היו הגנים לפני 50 שנה? למה אז הם לא כעסו כל כך?" אתם בטח מנחשים שהמחקר עוסק בגורמים סביבתיים שמגדילים את הסיכוי לאוטיזם.

נוגדי דיכאון בהיריון קשורים לסיכון מוגבר לאוטיזם אצל התינוק (צילום: maebmij, flickr)


המחקר שהתפרסם בתחילת יולי השנה בחן את השפעתן של תרופות נוגדות דיכאון (מסוג SSRI, מעכבי ספיגה חוזרת של סרטונין), שאותן נטלו נשים לפני ההיריון ובמהלכו, על ילדיהן. בתקציר שלו נכתב: "שכיחותן של הפרעות מהקשת האוטיסטית עלתה בשנים האחרונות. השימוש בתרופות נוגדות דיכאון מראה גם הוא עלייה מתמשכת בעשורים האחרונים, מה שמגביר את החשש שחשיפה להן בזמן ההיריון עלולה לתרום לסיכון מוגבר להפרעה מהקשת האוטיסטית."

החוקרים בחנו 298 ילדים אוטיסטים ואמותיהם וקבוצת ביקורת של 1,507 ילדים מהאוכלוסייה הכללית ואמותיהם. נמצא שקיים סיכון כפול להפרעה אוטיסטית אצל ילדים שאמותיהם השתמשו בתרופות נוגדות דיכאון בשלב כלשהו בשנה שקדמה ללידה. האפקט חזק במיוחד אם התרופות נלקחות בשליש הראשון להיריון.

המחקר אינו מוכיח שנוגדי הדיכאון גרמו לאוטיזם אלא רק מצביע על קשר סטטיסטי. החוקרים ציינו שנשים שנוטלות תרופות נגד דיכאון אינן צריכות להפסיק להשתמש בהן אם הן הרות או מתכוונות להרות, אך הוסיפו שלמחקרים מהסוג הזה חשיבות גוברת והולכת בעיקר לאור המידע המצטבר על השפעות סביבתיות על אוטיזם.

ד"ר ליסה קרואן, מנהלת תוכנית המחקר על אוטיזם ב- Kaiser Division of Researchבאוקלנד, קליפורניה, שם בוצע המחקר, אמרה: "אנחנו רק מתחילים לגרד את פני השטח. עלינו להמשיך לחפש גורמים גנטיים, אבל חשוב ממש לבחון גם גורמים שאינם גנטיים – והמהותי ביותר הוא לבחון אותם יחד.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה