יום חמישי, 4 באוגוסט 2011

מתכות כבדות ומחלות כבדות

כולנו חשופים למתכות כבדות בשל זיהום סביבתי. שורה של מחקרים מראה כיצד הן מגבירות את הסיכון למחלות קשות. הסיכון מוכפל כאשר אנו נחשפים במקביל למתכות מסוגים שונים

סרטן וסוכרת הן שתי מחלות שלמרבה הצער שיעוריהן באוכלוסייה עולים ללא הפסקה ולא במקרה הן מעסיקות אותי מאוד כמטפל. האם יש קשר בין השתיים מעבר לנתונים הסטטיסטיים המבהילים? על פי מאמר שפורסם באתר הרפואי IMVA, קיים קשר כזה.

רופאים יודעים שקרינה גורמת לסרטן. כולנו חשופים לקרינה. האם קרינה וחשיפה למתכות כבדות משפיעות גם על סוכרת ועל מחלות קשות אחרות?

הומר סימפסון והאורניום

כ-80% מהחולים בסרטן הלבלב סובלים מאי סבילות ללקטוז או מסוכרת. העובדה הזאת גרמה לחוקרים מתחום הרפואה להעריך שמחלת הסרטן גורמת לסוכרת וכן שהתנאים הקשורים להיווצרות סוכרת מגדילים את הסיכון לחלות בסרטן הלבלב. מחקר רחב היקף של האיגוד הרפואי האמריקאי מ-2005 מציע שסוכרת עלולה להגביר את הסיכוי לחלות בסוגים שונים של סרטן ואף למות מהמחלה.

האפידמיולוגית הקנדית ד"ר רוזאלי ברטל טוענת שאורניום מדולדל (DU), מתכת כבדה המשמשת בתעשייה ושונה מאורניום מועשר, רעיל מאוד לבני אדם – הן בשל תכונותיו הכימיות והן בשל הקרינה שהוא פולט. מחקר חדש מאוניברסיטת אריזונה מאשר שתאים שנחשפו לאורניום יקשרו אליהם כימית את המתכת הזאת. אורניום וזרחן נוטים להתרכב יחד. בדנ"א ובמיטוכונדריה (אבר בתא) יש הרבה זרחן, כך שהאורניום הופך לפצצה מתקתקת שחודרת לדנ"א ולמיטוכונדריה. לנזק שגורם האורניום מצטרפת הכספית, גם היא מתכת כבדה שתוקפת את קשרי הגופרית.

מתכות כמו ברזל, כספית, ארסן, עופרת וכנראה גם אלומיניום ממלאות תפקיד בהרס תאי הבטא, התאים בלבלב שמייצרים אינסולין, על ידי כך שהן גורמות לתגובה אוטו-אימונית לאחר שנקשרו לתאים בלבלב. ממחקרים ידוע שכימיקלים ותרופות עלולים לגרום למצב זמני של סוכרת תלוית אינסולין.

חשיפה סימולטנית לכספית ולאורניום גורמת לעלייה ברורה בנזק לכליות בהשוואה לחשיפה לכל אחת מהמתכות האלה בנפרד. המבנה הכימי של האינסולין ושל הקולטן שלו בתאים הופכים אותם ל"מטרה" נוחה מבחינה כימית עבור כספית ועופרת. אם כספית נקשרת למולקולת האינסולין היא מפריעה לה למלא את תפקידה בגוף. במצב של Nephrotoxicity, כשל בתפקוד הכליה בשל חשיפה לרעלים, יחד עם נמק באבוביות הכליה (tubules ) הסמוכות, גדל משמעותית במקרה של חשיפה כפולה לאורניום ולכספית. על פי סקר קנדי מ-2007 מספר המקרים החדשים של כשל כליות עלה ב-114 אחוזים. שיעור מחלות הכליה גדל בקצב מהיר גם בהודו. הגיל הממוצע של חולי הכליות בהודו שזקוקים לדיאליזה הוא 42-32 לעומת 63-60 במערב.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה